Urban & Landscape
Architecture

Islevbrovej og Islev Torv

Islevbrovej har fået nyt gadeprofil, der tilgodeser de bløde trafikanter og tegner en én km lang rød fortovslinje fra Vestvolden til Ringvejen. Og på Islev Torv, som med Butikstorvet er Islevs mest urbane sted, er den urbane karakter styrket ved at løfte kvaliteten med eksklusive materialer, skabe enkle rammer for behageligt ophold og udgøre incitament for tiltrækning af flere butikker. 

I september 2013 godkendte Kommunalbestyrelsen i Rødovre ”Helhedsplan for Islev” udarbejdet i et samarbejde med Sleth Arkitekter og Rødovre Kommune. Siden har  LYTT i samarbejde med Artelia stået for skitseforslag frem til færdig udførelse af hele den 1 km lange strækning. 
Målet var bl.a. at skabe en ID linje fra Vestvolden ad Islevbrovej og Slotherrensvej til den kommende letbanestation ved Ringvejen. Det var tanken at gøre strækningen mere attraktiv med nye spændende byrum og en identitetsskabende trærække. Det nye butikstorv er enkelt i sin arkitektur og består af en stor samlende flade af teglklinker, der som et stort tæppe strækker sig ud til de bagvedliggende parkeringspladser og giver bygningerne en ophøjet status af at stå på det nye fine grå klinketæppe. Den ensrettede trafik på Torvet giver mulighed for, at den vandrette belægning brydes af flere højdepunkter og mure. Disse simple elementer styrer den ensrettede trafik gennem pladsen og er med til at give stedet en ny identitet. Til projektet er der udviklet en special teglklinke med et profil, der tegner Rødovres byvåben. Klinken er naturligvis rød.



Sted

Rødovre

Bygherre

Rødovre Kommune

Udført

2016 - 2021

Samarbejdspartner

MOE

Areal

15.000 m2
  • Helhedsplan
  • Dispositionsforslag
  • Projektforslag
  • Udførelsesprojekt
  • Beplantningsplan
  • Belysningsplan

Relateret

Hele gadeprofilet fra Jarmers Plads til Havneløbet ændres fra vej til promenade. Bygherre: Københavns Kommune.